دوره مدیریت هتل یک دوره دیپلم سه ساله است که برای آموزش دانش آموزان و مهارتهای مدیریت امکانات مهمانداری طراحی شده است. این برنامه دانشجویان را به رویکردهای عملیاتی نظارت و مدیریت موسسات مهمان نوازی متصل می کند. دانش آموزان از طریق تمام زمینه های عملیات هتل از لحاظ نظری و عملی و از سال گذشته مدیریت این مناطق را انجام می دهند.
برای ارتقاء مهارت های مدیریتی نامزدها، دانش آموزان به هتل اوتلی متصل می شوند، همچنین دو ضمیمه صنعتی در سال دوم و سوم وجود دارد. سپس دانش آموزان هر ساله با برگزاری یک رویداد، تمرین می کنند. مهارت های تحقیقاتی نیز از طریق یک پروژه مشاوره گروهی که در آن دانشجویان مسائل مربوط به تحقیقاتی را که بر صنعت هتل تاثیر می گذارد، ارائه می شود.
فرصت های شغلی در انتهای دوره مدیریت هتل
فارغ التحصیلان ممکن است در هتل ها به عنوان سرپرستان یا مدیران اداری کار کنند و به سمت مدیریت عمومی برسند. تمام موسسات پذیرایی و مهمان نوازی که غذا و نوشیدنی و یا مسکن را ارائه می دهند، می توانند فارغ التحصیلان را برای مدیریت امکانات خود جذب کنند. مثلا بیمارستان ها، مدارس با امکانات پذیرایی، آپارتمان ها و …مدیر هتل اعتماد به نفس، نزدیک بودن و کار پرماجرا دارد.
آنها نمی ترسند چیزهای جدیدی را امتحان کنندTهیجان به تجربه فرهنگ های جدید و اهمیت کار گروهی را می دانند. اگر می خواهید یک زندگی حرفه ای که پر از چالش ها، مردم جالب و تحولات هیجان انگیز را تجربه کنید، مدیریت هتل می تواند آنچه شما دنبال آن هستید باشد. در اینجا همه چیز را که می خواهید در مورد مدیریت هتل بدانید میگوییم:
مدیریت هتل چیست؟
مدیریت یک هتل با طیف وسیعی از مسئولیت ها همراه است. شما باید قادر به انطباق با چالش های جدید، کمک به ادارات مختلف و اطمینان از هتل استاندارد برتری داشته باشید. به عنوان مدیر هتل، شما مسئول نظارت و داشتن دانش قوی مالی، برنامه ریزی، خدمات و سازمان هستید. در حالی که شما یک تیم مدیریتی در کنار خود دارید، به عنوان مدیر هتل شما باید رهبری و نه پیروی کنید.
مدیریت کلی هتل
شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان خود به طور موثر مدیریت زمان و بخش خود را انجام می دهند، از طریق بهبود سود ماهانه خود و یا به سادگی اطمینان از انتظارات مهمان مدیریت کنید.شما باید توجه جدی به جزئیات، رهبری و مهارت های کار گروهی داشته باشید. در برخی از هتل ها، بسته به اندازه و نوع، ممکن است خودتان را با وظایف روزمره بیشتری در معرض دید عموم قرار دهید تا از مکان های معتبرتر استفاده کنید. شما همچنین ممکن است با مهمانان کمتر تماس داشته باشید، اما شما برای نظارت بر کسب و کار از طریق جلسات منظم وقت صرف می کنید.
یک صنعت در حال توسعه
دنیای مهمان نوازی ادامه دارد،به این دلیل که یکی از سریعترین صنایع در جهان است و طی ده سال آینده بیش از ۸۰ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد. بخش گردشگری تا سال ۲۰۲۶ به ۹ تا شغل اختصاص خواهد یافت.مدیر هتل نیاز به دانستن روند صنعت حال حاضر دارد،آنها آگاه هستند که هتل آنها نیاز به تکامل و تغییر دارد تا بتوانند در حال حرکت باشند. در کنفرانس لوئیس جدید Glion ، رهبران مهمان نوازی را به دانش آموزان ما در مورد آنچه نیاز دارد تا به روز نگه داشته شود آموزش می دهند. فیلیپ تاردویل گفت: “برای موفقیت، شما باید احساسات ایجاد کنید.” “هر چیزی که ایجاد کنید باید فوق العاده باشد، و شما مجبورید به جایی بروید”.
چه چیزی نیاز دارید؟
به عنوان یک مدیر هتل موفق شما به طیف وسیعی از مهارت ها نیاز دارید. علاوه بر این، شما همچنین باید تجربه دست اول صنعت را به دست آورید. بسیاری از مدیران آینده به کارآموزی می روند تا تجربه بیشتری کسب کنند، در هتل های گوناگون، و مکان های مختلف کار کنند. این نیز یک راه عالی برای تکمیل درجه شماست.
اگر می توانید یک هتل را باز کنید
یک تجربه عالی برای هر مدیر هتل تازه کار، شرکت در باز کردن هتل است. این می تواند سایت جدیدی از نام تجاری پیشرو و یا یک بوتیک مستقل باشد، و یا دیدن آنچه که برای گرفتن هتل آغاز می شود، به شما درک درستی از تمام اجزای متحرک می دهد. بر خلاف شغل در یک هتل ثابت، که در آن شما فرایندهایی را برای یادگیری و کارشناسی ارایه می دهید، در یک هتل افتتاحیه، شما مسئول نصب یا حتی ایجاد این فرایندها هستید.
از کارت های ثبت نام به منوهای رستوران، کوچکترین و بزرگترین عناصر که معمولا به صورت دلخواه به دست می آیند،این فرصتی عالی برای متقابل نقش و تجربه در بخش های مختلف است، زیرا شما در وظایف خود در خارج از منطقه راحتی خود قرار می گیرید. حتی ممکن است که در هتل نتوانید کار کنید، زیرا این کار تمام نشده است، بنابراین تمام این کارها را از یک دفتر مجاور انجام خواهید داد.
مهارت هایی که شما نیاز دارید شامل ارتباط، کار تیمی و سازمان است. با این حال، شما همچنین نیاز به درک و قدردانی از چالش های هر بخش دارید. مهم است که شما صرف زمان کار یا سایه هر قسمت از یک هتل، از مالی به خانه دارید،این تضمین می کند که شما آگاه و تجربه اید و برای کمک به این بخش ها زمانی که شما تبدیل به یک مدیر شدید آماده اید.
پس زمینه و آموزش مورد نیاز متفاوت از نوع موقعیت مدیریت، اندازه عملیات و وظایف درگیر است. تجربه صنعت ثابت کرده است که یک معیار اساسی برای هر شغل مدیریت در صنعت مسکن است. مدرک لیسانس در مدیریت مهمانداری و یا مدرک تحصیلی معادل آن اغلب توسط اکثر کارفرمایان در صنعت مورد احترام است اما همیشه مورد نیاز نیست.
یک مدرک فوق لیسانس سطح بالاتری برای یک موقعیت نوع مدیریت عمومی مورد نظر است، اما اغلب با تجربه مدیریت مداوم و اداره صنعت مورد نیاز نیست. با این حال، ممکن است یک مدرک فوق لیسانس برای یک مقام اجرایی بالاتر از سطح باشد ، از جمله معاون ارشد منطقه ای که نظارت بر ویژگی های چند هتل و مدیران عمومی را بر عهده دارد.مدیران هتل به طور کلی در معرض تغییرات طولانی هستند که شامل ساعتهای پایان، تعطیلات آخر هفته و تعطیلات به دلیل کارکرد ۲۴ ساعته هتل است.
محیط کار مشترک در هتل ها به سرعت در حال پیشرفت است و سطح بالایی از تعامل با مهمانان، کارکنان، سرمایه گذاران و سایر مدیران است.مدیریت بالا شامل مدیران ارشد، سرپرست ها و مدیران عمومی گاهی اوقات از یک برنامه کاری مطلوب تر که شامل یک روز کسب و کار سنتی تر است با تعطیلات آخر هفته و تعطیلات گاهی اوقات می توانید لذت ببرید.
بسته به اندازه هتل، یک مدیر هتل معمولی ممکن است شامل کمک به عملیات اجرایی، مدیریت عملکرد کارکنان، برخورد با مهمانان ناراضی، مدیریت برنامه های کاری، خرید لوازم، مصاحبه با نامزد احتمالی شغل، انجام پیاده روی های فیزیکی و بازرسی از امکانات هتل و مناطق عمومی و وظایف اضافی باشد.
این وظایف ممکن است هر روز بسته به نیازهای ملک باشد. مسئولیت مدیر نیز شامل دانستن در مورد همه رویدادهای محلی فعلی و همچنین رویدادهایی است که در مالکیت هتل برگزار می شود. مدیران اغلب برای حضور در جلسات اداری منظم، جلسات مدیریتی، سمینارهای آموزشی برای توسعه حرفه ای و کارهای اضافی نیاز دارند. یک هتل / کازینو ممکن است وظایف اضافی در مورد رویدادهای خاص که در مالکیت برای مهمانان کازینو برگزار می شود، مورد نیاز باشد.
آیا “جهان مهمان نوازی” به شما تجدید نظر می کند؟ آیا شما خروجی و اجتماعی هستید؟ یک ارتباط خوب؟ دوست دارید سازماندهی و هدایت یک تیم را داشته باشید؟ آیا می خواهید بدانید که مهمان نوازی واقعی چیست؟ اگر چنین است، می خواهیم به شما چالش گام بعدی در مهمان نوازی را یاد دهیم!
هتلداری بخشی از صنعت گردشگری به حساب می آید. امروزه تنها داشتن سرمایه برای توسعه هتلداری کافی نیست بلکه دانش، مهارت و توانمندی های نیروی انسانی از جمله مدیران هتل ها عاملی بسیار کلیدی می باشد.مدیر هتل فردی است که با اصول مدیریتی و مهارت های هتلداری از جمله راه های مدیریت کارکنان، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، نحوه استفاده از سیستم های مدیریت هتل و اصول مهمانداری آشنا می باشد.
کار مدیر هتل به طور خلاصه مدیریت بر همه امور از نگهداری و نظافت هتل تا مدیریت بودجه و بازاریابی است. مدیر هتل می تواند سرمایه گذار هتل هم باشد و یا تنها پست مدیریت هتل را داشته باشد.مدیر هتل باید مهارت های کسب و کار خوبی داشته باشد.
او باید مهارت ارتباطی خوبی داشته و بتواند به سرعت مشکلات را شناسایی و برای آنها راه حل بیابد. توانایی تصمیم گیری سریع و به موقع یکی از مهم ترین ویژگی های یک مدیر هتل خوب می باشد.
ساعت کار و محل کار مدیر هتل
ساعات کار مدیر هتل به صورت تمام وقت بوده و شبها، آخر هفته ها و تعطیلات عمومی را نیز شامل می شود. او معمولا به جز ساعتهای استراحت، بقیه زمان خود را باید در هتل بوده و با مشتریان و کارکنان در ارتباط باشد. در تعطیلات مانند نوروز و تابستان که حجم سفرها افزایش می یابد، حجم کار مدیر هتل بسیار بیشتر می شود.محل کار مدیر هتل در هتل است که محیطی تمیز، شیک و تشریفاتی می باشد و برای بسیاری از افراد جذابیت دارد.
وظایف مدیر هتل
- تعیین بودجه سالانه
- تحلیل اطلاعات و آمار مالی
- تعیین اهداف کسب و کار و استراتژی های بازاریابی
- تعیین وظایف کارکنان بخش های مختلف هتل و مدیریت و کنترل آنها
- ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف هتل
- اطمینان از وجود امنیت در سطح مطلوب و لازم
- دریافت و بررسی شکایان و نظرات مشتریان
اطمینان از رعایت شدن قوانین و دستورالعمل ها در هتل از جمله داشتن مجوز، قوانین بهداشتی، ایمنی و ….هتل های بزرگ معمولا برای هر بخش یک مدیر دارند که به مدیر اصلی گزارش کار می دهند.در هتل های کوچک، مدیران با مسائل روزمره هتل از جمله سر و کار داشتن با مهمانان درگیرند.
شخصیت شناسی مدیر هتل
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
مهارت و دانش مورد نیاز
- تعهد و مسئولیتپذیری
- داشتن اعتمادبهنفس
- مهارتهای کسبوکار
- داشتن شناخت کافی از سلایق و نیازهای مشتریان
- خلاقیت و نوآوری در استفاده از روشهای جدید برای جذب مشتری
- توانایی مدیریت کارکنان
- مهارت ارتباطی عالی
- دقت زیاد و توجه به جزئیات
- داشتن نظم و ترتیب
- توانایی حفظ آرامش در شرایط سخت کاری و توانایی حل سریع مشکلات
- مهارتهای خوب سازماندهی و برنامهریزی کوتاه مدت و بلندمدت
- آشنایی با یک یا چند زبان خارجی به خصوص در هتلهای بینالمللی
- آشنایی با کار بخشهای مختلف هتل از جمله رستوران، قهوهخانه و …
نحوه ورود به شغل
اگر فردی بخواهد تنها سرمایهگذار هتل باشد، عامل اصلی داشتن سرمایه کافی است. البته برای کنترل و نظارت بر عملکرد هتل، باید تا حدی با اصول کار مدیریت هتل و مباحث مالی آشنا باشد.
وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است:
استرالیا – در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام مدیران هتل رشد منفی۱۳٫۶ درصدی داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیشبینیشده است.
میزان درآمد مدیر هتل
در مورد میزان درآمد مدیران هتل در کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. مدیران هتل با توجه به اندازه و درجه هتل، محل هتل، میزان دانش، تجربه و تخصص خود درآمدهای متفاوتی دارند.
میزان درآمد مدیر هتل در برخی از کشورهای جهان عبارتاند از :
آمریکا – مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، متوسط درآمد سالانه مدیریت هتل ۴۷٫۲۰۰ دلار بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۴۸٫۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای کارآموزان و دستیاران مدیر هتل حدود ۲۹٫۰۰۰ دلار، مدیران هتلهای کوچک و مدیران بخشی هتلهای بزرگ بین۳۰٫۵۰۰ تا۵۳٫۵۰۰ دلار و برای مدیران ارشد هتلهای بزرگ۹۱٫۵۰۰ دلار یا بیشتر میباشد.
شخصیتهای مناسب این شغل
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگیهای شخصیتی، ارزشها، علایق، مهارتها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.
ساعت کار و محل کار مدیر هتل
ساعات کار مدیر هتل به صورت تمام وقت بوده و شبها، آخر هفتهها و تعطیلات عمومی را نیز شامل میشود. او معمولا به جز ساعتهای استراحت، بقیه زمان خود را باید در هتل بوده و با مشتریان و کارکنان در ارتباط باشد. در تعطیلات مانند نوروز و تابستان که حجم سفرها افزایش مییابد، حجم کار مدیر هتل بسیار بیشتر میشود.
محل کار مدیر هتل در هتل است که محیطی تمیز، شیک و تشریفاتی میباشد و برای بسیاری از افراد جذابیت دارد.
شخصیت شناسی مدیر هتل بر اساس تست MBTI
ENFJ
این تیپ شخصیتی استقلال کاری و داشتن ارتباط با دیگران را دوست دارند. آنها دوست دارند از خلاقیت خود در کارشان استفاده کنند.
ENFP
این تیپ شخصیتی کارفرمای مادرزاد است و دوست دارد برای خودش کار کند، زیرا هم آزادی و انعطاف لازم را دارد و هم میتواند روی کار و حوزه ای که علاقه دارد کار کند.
ENTJ
این تیپ شخصیتی از دنیای تجارت و بازرگانی لذت برده و میخواهد در موقعیت اقتدار و رهبری باشد. او دارای اندیشههای بلند مدت برای برنامه ریزی میباشد و دوست دارد با افراد مستقل و نتیجه گرا (که کمتر نیاز به سرپرستی مستقیم دارند) کار کند. همچنین این فرد توان تاثیرگذاری خوبی بر دیگران دارد.
ENTP
این تیپ شخصیتی کارآفرین مادرزاد است. او میتواند محیطی جدید، منعطف و متحول ایجاد کند و با کمک خلاقیت فراوان خود سیستم ها و روشهای جدیدی بوجود آورد. این تیپ شخصیتی معمولا در کار خود با افراد زیادی ارتباط دارند.
ESTJ
این تیپ شخصیتی دوست دارد در دنیای حقیقی کار کرده و کارهای ملموس انجام دهد. همچنین کار کردن مطابق با رویهها و مقررات موجود را میپسندد و دوست دارد در موضع قدرت و سرپرستی بوده، دستور بدهد و نتیجه کار خود را به صورت واقعی و ملموس ببیند.
ESFJ
این تیپ شخصیتی از سرعت کار و تحول در آن لذت میبرد و دوست دارد با مشتریان و مراجعان مختلف در ارتباط باشد.
موضوعات دوره
سال اول
- برنامه آشنایی صنعتی
- تئوری آشپزخانه ۱
- آشپزی عملی ۱
- F & B تئوری سرویس
- شراب و نوار دانش
- بهداشت، تغذیه و HACCP
- مهارت های ارتباطی
- خدمات F & B عملی
- زبان اصلی ۱ (فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، چینی، اسپانیایی
- نظریه خانهداری
- عملیات اجرایی داخلی
- برنامه ریزی منو و هزینه گذاری
- تقریبا آشپزی ۲
- مقدمه ای بر گردشگری
- فناوری ارتباطات اطلاعاتی
سال دوم
- زبان اصلی ۲
- کنترل غذا و نوشیدنی
- عملیات خشک و تمیز کردن
- سیستم اطلاعات هتل
- خانه داری عملی است
- مقدمه ای بر مهمانداری
- مقدمه ای بر حسابداری مالی و هزینه
- عملیات در آموزش – هتل اوتالی
- پیوست صنعتی
- زبان متوسط ۱
- جامعه شناسی گردشگری
- بازاریابی هتلداری و گردشگری
- اداره مدیریت فریم
- حسابداری هتلداری II
- اصول مدیریت
- کارآفرینی
- سال سوم
- مدیریت امکانات
- زبان متوسط ۱۱
- نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی
- تحقیق و آمار
- اوقات فراغت و تفریح
- نظارت در آموزش – Utalii Hotel
- کمک های اولیه
- عملیات در آموزش – هتل اوتالی
- مدیریت زیست محیطی
- زبان متوسط ۱
- مدیریت مالی
- مهمانداری و گردشگری قانون
- اداره مدیریت فریم
- پیوست صنعتی